"Hordaland skal være en ledende energiregion i Europa"


 Til Forsiden      Om HOG Energi      Arkiv      Rapporter      Prosjekter      Medlemmer      Aktivitet      Lenker        In English 
Til Forsiden

 

Prosjekter

 Sist oppdatert: 26. mai 2016

 
Bildet viser en av Gaia Trafikks gassbusser.
Bildet viser en av Gaia Trafikks gassbusser.
Fylling av HSD-busser fra fyllestasjonen på Straume.
Fylling av HSD-busser fra fyllestasjonen på Straume.

Gassbussprosjektet

Nest størst på gassbuss i Skandinavia

Gassbussprosjektet i Bergen vokser. Bergen blir nå den nest største gassbussbyen i Skandinavia, etter Skåneområdet i Sør-Sverige.

Gassbussprosjektet i Bergen omfatter 80 gassbusser og tre fyllestasjoner, og er nå avsluttet. Pr i dag går det 81 gassbusser i Bergenstrafikken. Disse fylles fra en fyllestasjon på Nyborg nord for sentrum, én på Mannsverk og én på Straume vest for sentrum.

Fyllestasjonen på Mannsverk er en nyskapning idet det her blir brukt LNG fra Naturgass Vests nye LNG-fabrikk på Kollsnes. Et slikt nytt system danner veien for etablering av fyllestasjoner ved alle LNG-mottakstasjonene langs kysten av Norge.

Store utslippsreduksjoner
Gassbussprosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Hordaland fylkeskommune, Bergen kommune, Gaia Trafikk AS, HSD Buss AS (nå Tide)og Gasnor AS.
Det arbeides nå med neste fase i prosjektet som kan komme til å inneholde prøvedrift med hydrogeninnblanding i naturgassen.

Bergen er foreløpig på andreplass i Skandinavia med å ta i bruk den miljøvennlige naturgassen som drivstoff i kollektivtrafikken. På førsteplass ligger Skåneområdet i Syd-Sverige hvor myndighetene gradvis har innført gassbusser i kollektivtrafikken og nå er oppe i 700 gassbussser.

 

Gassbuss

Bergensbusser inntar Rogaland

(fra Bergens Tidene 28.04.05)

I løpet av to dager har HSD vært med å vinne anbud innenfor buss- og fergetrafikk som kan innbringe inntil 880 millioner kroner.




Torsdag ble det klart at HSD, i samarbeid med Gaia, har vunnet bussrutetilbudet i Haugesund og omegn. Denne kontrakten er ifølge HSDs informasjonsdirektør Arild Sondre Sekse verdt over 400 millioner kroner.

- Det er en femårskontrakt som vil gi oss 85 millioner kroner i året, sier Sekse til BTV.

Om lag 100 busser må settes inn, av dem 16 nye gassbusser. Med mer tekniske begreper dreier det seg om fire millioner rutekilometer.

I busskontrakten ligger også inne en opsjon for ytterligere tre år. Det vil i så fall utløse nye 250 millioner kroner.

I tillegg fikk rederiet onsdag vite at de har vunnet anbudsrunden for to fergesamband i Trondheimsfjorden: Valset-Brekstad i Sør-Trøndelag og Levanger-Hokkstad i Nord-Trøndelag. Verdien på denne kontrakten er ca. 200 millioner kroner.